Sömnplanering

Jag fick ett toppen tips av en av mina favorit youtubare. Det är en sida som räknar ut, utifrån när du ska gå upp när du bör gå och lägga dig för att lättast komma upp på morgonen. Det räknas utifrån när du har din REM-sömn. Under natten och vår sömn går vi upp och ner i hur djupt vi sover. Om vi sover djupt när klockan ringer är det svårt att vakna och gå upp, om vi för tillfället sover lätt går det bättre att vakna.
 
Uträkningen sker baklänges och som ni ser på bilden för jag in att jag ska upp klockan 7 på morgonen, då visas vilka tider som passar bäst att gå och lägga sig för att jag med störst chans ska sova lätt när klockan ringer. Jag har testat det här ett tag, ibland är det självklart svårt att gå upp, sömen går ju inte helt att räkna ut till 100% varje gång men överlag tycker jag att jag har lättare för att komma upp sen jag började med det här. Kanske beror det på att jag ofta sover relativt lätt när klockan ringer.
 
Klicka HÄR för att komma till sidan jag använder för min sömnplanering!
 
 
 

Kommentera här: