Disneyfilm som plugg

Det känns konstigt när att titta på film är något som anses vara skolarbete. Den här veckan som gått hade vi en övning inför seminariet igår där alla skulle titta på första Hungerspelen filmen och analysera den från olika feministiska teorier. Det är lättare sagt än gjort kan jag säga. På tisdag ska vi lämna in en uppgift som vi gör i par. Jag och en klasskompis ska analysera filmen Frost ur ett Radikalfeministiskt perspektiv. Det innebär att vi ska analysera filmen ur ett perspektiv som ser mycket till systerskap, det heterosexuella samhället, det sexuella våldet och patriarkat.
 
Det svåra är att det självklart inte är jätte öppenbart i filmer. Speciellt inte en Disney film. Jag menar, försök hitta sexuellt våld i filmen Frost... Det går så klart inte men det är tolkningen som är viktigt. I filmen kommer jag sen tidigare när jag sett den ihåg att systerskap är en stor del av handlingen. Det heterosexuella samhället blir antagligen inte heller speciellt svårt att tolka in med tanke på att det bara existerar heterosexuella förhållanden i Disney. Det här är i varje fall anledningen till att jag nu ska sätta mig och plugga, vilket innebär att jag ska titta på Disney film.

Kommentera här: